خدمات تلفن همراه
دسته بندی موضوعی احکام شرعی - بدن
نرم افزارهای رایگان تلفن همراه
بازی و سرگرمی
قرآن
مفاتیح
نهج البلاغه
صحیفه سجادیه
اوقات شرعی
مسائل شرعی
گنجینه معنوی
آشپزی
مناسبت ها
الحان قرآن
صحیفه نور امام خمینی ره
پنل عضویت
1-آبكشى بدن
پاک شدن بدن با برطرف کردن نجاست آن در آب کر یا جاری
171 - اگر نجاست بدن را در آب کر یا جاری برطرف کنند بدن پاک می شود وبیرون آمدن و دوباره در آب رفتن لازم نیست .
کیفیت آبکشی ظرف و بدن نجس که چربی روی آن را گرفته باشد
176 - اگر ظرف یا بدن نجس باشد و بعد به طوری چرب شود که جلوگیری از رسیدن آب به آنها کند، چنانچه بخواهند ظرف و بدن راآب بکشند، باید چربی را برطرف کنند تا آب به آنها برسد.
پاک شدن باطن بدن انسان مثل داخل بینی بعد از برطرف شدن عین نجاست
216 - اگر بدن حیوان به عین نجس مثل خون ، یا متنجس مثل آب نجس ، آلوده شود،چنانچه آنها برطرف شود، بدن آن حیوان پاک می شود. و همچنین است باطن بدن انسان مثل توی دهان و بینی . مثلا اگر خونی از لای دندان بیرون آید و در آب دهان ازبین برود، آب کشیدن توی دهان لازم نیست . ولی اگر دندان عاریه در دهان نجس شود، باید آن را آب بکشند، به احتیاط واجب .
عدم لزوم آبکشی جائی که نمی دانیم از ظاهر بدن است یا باطن آن
218 - جایی را که انسان نمی داند از ظاهر بدن است یا باطن آن ، اگر نجس شود، لازم نیست آب بکشد، اگر چه آب کشیدن احوط است .
2-بدن نمازگزار
بطلان نماز کسی که عمدا با لباس یا بدن نجس نماز بخواند
799 - لباس نمازگزار باید پاک باشد. و اگر کسی عمدا با بدن یا لباس نجس نماز بخواند، نمازش باطل است .
بطلان نماز اگر نداند که نباید با بدن و لباس نجس نماز خواند
800 - کسی که نمی داند با بدن و لباس نجس نماز باطل است و مقصر درندانستن حکم مسأله باشد، اگر با بدن یا لباس نجس نماز بخواند، نمازش باطل می باشد.
بطلان نماز کسیکه نجاسات را نمی شناسد و با نجس نماز می خواند
801 - اگر به واسطه تقصیر در ندانستن مسأله ، چیز نجسی را نداند نجس است ، مثلا نداند عرق شتر نجاستخوار نجس است و با آن نماز بخواند، نمازش باطل است .
استحباب اعاده نماز اگر بعد از نماز بفهمد بدن یا لباسش نجس بوده است
802 - اگر نداند که بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد نجس بوده ، نماز او صحیح است . ولی احتیاط مستحب آن است که اگر وقت دارد دوباره آن نماز را بخواند.
صحت نماز کسیکه نمی داند بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد
802 - اگر نداند که بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد نجس بوده ، نماز او صحیح است . ولی احتیاط مستحب آن است که اگر وقت دارد دوباره آن نماز را بخواند.
بطلان نماز اگر در بین نماز یادش بیاید که بدن یا لباسش نجس است
803 - اگر فراموش کند که بدن یا لباسش نجس است و در بین نماز یا بعد از آن یادش بیاید، باید نماز را دوباره بخواند، و اگر وقت گذشته قضا نماید.
وظیفه کسیکه در بین نماز بدن یا لباسش نجس شود
804 - کسی که در وسعت وقت مشغول نماز است ، اگر در بین نماز بدن یا لباس او نجس شود و پیش از آن که چیزی از نماز را با نجاست بخواند، ملتفت شودکه نجس شده یا بفهمد بدن یا لباس او نجس است و شک کند که همان وقت نجس شده یا از پیش نجس بوده ، در صورتی که آب کشیدن بدن یا لباس یا عوض کردن لباس یابیرون آوردن آن ، نماز را به هم نمی زند، باید در بین نماز بدن یا لباس را آب بکشد یا لباس را عوض نماید یا اگر چیز دیگری عورت او را پوشانده لباس رابیرون آورد. ولی چنانچه طوری باشد که اگر بدن یا لباس را آب بکشد یا لباس راعوض کند یا بیرون آورد نماز به هم می خورد و اگر لباس را بیرون آورد برهنه می ماند، باید نماز را بشکند و با بدن و لباس پاک نماز بخواند.
صحت نماز کسی که بعد از نماز بفهمد بدن یا لبایش نجس بوده است هر چند قبل از نماز شک داشته باشد
807 - کسی که در پاک بودن بدن یا لباس خود شک دارد، چنانچه نماز بخواندو بعد از نماز بفهمد که بدن یا لباسش نجس بوده ، نماز او صحیح است .
صحت نماز کسیکه بعد از نماز بفهمد بدن یا لباسش نجس بوده است هر چند قبل از نماز شک داشته باشد
807 - کسی که در پاک بودن بدن یا لباس خود شک دارد، چنانچه نماز بخواندو بعد از نماز بفهمد که بدن یا لباسش نجس بوده ، نماز او صحیح است .
صحت نماز کسیکه یقین دارد خون بدن یا لباسش از خونهای نجس نیست و بعد از نماز بفهمد اشتباه کرده است
809 - اگر خونی در بدن یا لباس خود ببیند و یقین کند که از خونهای نجس نیست ،مثلا یقین کند که خون پشه است ، چنانچه بعداز نماز بفهمد از خونهایی بوده که نمی شود با آن نماز خواند، نماز او صحیح است .
صحت نماز اگر نجس بودن چیزی را فراموش کند و در حال فراموشی با بدن و لباس آلوده به آن نماز بخواند
811 - اگر نجس بودن چیزی را فراموش کند و بدن یا لباسش با رطوبت به آن برسدو در حال فراموشی نماز بخواند و بعد از نماز یادش بیاید، نماز او صحیح است . ولی اگر بدنش با رطوبت به چیزی که نجس بودن آن را فراموش کرده برسد و بدون اینکه خود را آب بکشد غسل کند و نماز بخواند، غسل و نمازش باطل است . و نیز اگرجایی از اعضای وضو با رطوبت به چیزی که نجس بودن آن را فراموش کرده برسد وپیش از آنکه آن جا را آب بکشد وضو بگیرد و نماز بخواند، وضو و نمازش باطل می باشد.
وظیفه کسیکه فقط به اندازه یکی از بدن یا لباسش آب برای آبکشی دارد
812 - کسی که یک لباس دارد، اگر بدن و لباسش نجس شود و به اندازه آب کشیدن یکی از آنها آب داشته باشد، چنانچه بتواند لباسش را بیرون آورد، باید بدن را آب بکشد و نماز را به دستوری که برای برهنگان گفته شد به جا آورد. و اگر به واسطه سرما یا عذر دیگر نتواند لباس را بیرون آورد، در صورتی که نجاست هر دومساوی باشد، مثلا هر دو بول یا خون باشد، یا نجاست بدن شدیدتر باشد، مثلا نجاستش بول باشد که باید دو مرتبه آن را آب کشید، احتیاط واجب آن است که بدن را آب بکشد. و اگر نجاست لباس بیشتر یا شدیدتر باشد، هر کدام از بدن یا لباس رابخواهد، می تواند آب بکشد.
صحت نماز اگر بدن یا لباس نمازگزار به خون زخم یا جراحت یا دمل آلوده باشد
848 - در سه صورت که تفصیل آنها بعدا گفته می شود، اگر بدن یا لباس نمازگزارنجس باشد، نماز او صحیح است : اول : آنکه به واسطه زخم یا جراحت یا دملی که دربدن او است ، لباس یا بدنش به خون آلوده شده باشد. دوم : آنکه بدن یا لباس او به مقدار کمتر از درهم که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود، به خون آلوده باشد. سوم : آنکه ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است : اول : آنکه لباسهای کوچک او مانند جوراب و عرقچین نجس باشد. دوم : آنکه لباس زنی که پرستار بچه است ،نجس شده باشد. و احکام این پنج صورت مفصلا در مسائل بعد گفته می شود.
صحت نماز اگر بدن یا لباس نمازگزار به مقدار کمتر از یک اشرفی به خون آلوده باشد
848 - در سه صورت که تفصیل آنها بعدا گفته می شود، اگر بدن یا لباس نمازگزارنجس باشد، نماز او صحیح است : اول : آنکه به واسطه زخم یا جراحت یا دملی که دربدن او است ، لباس یا بدنش به خون آلوده شده باشد. دوم : آنکه بدن یا لباس او به مقدار کمتر از درهم که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود، به خون آلوده باشد. سوم : آنکه ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است : اول : آنکه لباسهای کوچک او مانند جوراب و عرقچین نجس باشد. دوم : آنکه لباس زنی که پرستار بچه است ،نجس شده باشد. و احکام این پنج صورت مفصلا در مسائل بعد گفته می شود.
صحت نماز با خون زخم و جراحت اگر آبکشی بدن یا لباس زحمت داشته باشد
849 - اگر در بدن یا لباس نمازگزار خون زخم یا جراحت یا دمل باشد، چنانچه طوری است که آب کشیدن بدن یا لباس یا عوض کردن لباس برای بیشتر مردم یا برای خصوص او سخت است ، تا وقتی که زخم یا جراحت یا دمل خوب نشده است ،می تواند با آن خون نماز بخواند. و همچنین است اگر چرکی که با خون بیرون آمده یا دوایی که روی زخم گذاشته اند و نجس شده ، در بدن یا لباس او باشد.
بطلان نماز اگر خون زخم یا جراحت به آسانی قابل آبکشی باشد
850 - اگر خون بریدگی و زخمی که به زودی خوب می شود و شستن آن آسان است ، دربدن یا لباس نمازگزار باشد، نماز او باطل است .
ممنوعیت نماز اگر زخم یا جراحت بیش از معمول اطراف را آلوده کرده باشد
851 - اگر جایی از بدن یا لباس که با زخم فاصله دارد به رطوبت زخم نجس شود،جایز نیست با آن نماز بخواند. ولی اگر مقداری از بدن یا لباس که معمولا به رطوبت زخم آلوده می شود، به رطوبت آن نجس شود، نماز خواندن با آن مانعی ندارد.
جواز نماز خواندن با خون بواسیر
852 - اگر از توی دهان و بینی و مانند اینهاست خونی به بدن یا لباس برسد احتیاط واجب آن است که با آن نماز نخواند ولی با خون بواسیرمیشود نماز خواند اگر چه دانه هایش در داخل باشد.
ممنوعیت نماز اگر که از توی دهان و بینی و مانند آنها خونی به بدن و لباس برسد
852 - اگر از توی دهان و بینی و مانند اینهاست خونی به بدن یا لباس برسد احتیاط واجب آن است که با آن نماز نخواند ولی با خون بواسیرمیشود نماز خواند اگر چه دانه هایش در داخل باشد.
جواز نماز گزاردن با خونی که نمی داند مربوط به زخم بدن اوست یا خون دیگر
853 - کسی که بدنش زخم است اگر در بدن یا لباس خود خونی ببیند و ندانداز زخم است یا خون دیگر با آن نماز خواندن مانعی ندارد.
لزوم شستن بدن و لباس از خون زخم و جراحت پس از بهبودی آن
854 - اگر چند زخم در بدن باشد و به طوری نزدیک هم باشند که یک زخم حساب شود، تا وقتی همه خوب نشده اند، نماز خواندن با خون آنها اشکال ندارد. ولی اگر به قدری از هم دور باشند که هر کدام یک زخم حساب شود، هر کدام که خوب شد، بایدبرای نماز بدن و لباس را از خون آن ، آب بکشد.
بطلان نماز در خون حیض یا نفاس یا استحاضه هرچند بسیار کم باشد
855 - اگر سر سوزنی خون حیض یا نفاس در بدن یا لباس نمازگزارباشد، نماز او باطل است ، و بنابر احتیاط واجب باید خون استحاضه در بدن یا لباس نمازگزار نباشد. ولی خونهای دیگر مثل خون بدن انسان یا خون حیوان حلال گوشت ، وخون سگ و خوک و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اگر چه در چند جای بدن ولباس باشد، در صورتی که روی هم کمتر از درهم باشد (که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود) نماز خواندن با آن اشکال ندارد. ولی احتیاط مستحب آن است که ازخون سگ و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اجتناب کند.
جواز نماز در خون سگ و خوک و کافر اگر چه کمتر از اشرفی باشد
855 - اگر سر سوزنی خون حیض یا نفاس در بدن یا لباس نمازگزارباشد، نماز او باطل است ، و بنابر احتیاط واجب باید خون استحاضه در بدن یا لباس نمازگزار نباشد. ولی خونهای دیگر مثل خون بدن انسان یا خون حیوان حلال گوشت ، وخون سگ و خوک و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اگر چه در چند جای بدن ولباس باشد، در صورتی که روی هم کمتر از درهم باشد (که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود) نماز خواندن با آن اشکال ندارد. ولی احتیاط مستحب آن است که ازخون سگ و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اجتناب کند.
جواز نماز در خون مردار یا حیوان حرام گوشت اگر چه کمتر از اشرفی باشد
855 - اگر سر سوزنی خون حیض یا نفاس در بدن یا لباس نمازگزارباشد، نماز او باطل است ، و بنابر احتیاط واجب باید خون استحاضه در بدن یا لباس نمازگزار نباشد. ولی خونهای دیگر مثل خون بدن انسان یا خون حیوان حلال گوشت ، وخون سگ و خوک و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اگر چه در چند جای بدن ولباس باشد، در صورتی که روی هم کمتر از درهم باشد (که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود) نماز خواندن با آن اشکال ندارد. ولی احتیاط مستحب آن است که ازخون سگ و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اجتناب کند.
صحت نماز اگر مجموع لکه های پراکنده خون کمتر از مقدار اشرفی باشد
855 - اگر سر سوزنی خون حیض یا نفاس در بدن یا لباس نمازگزارباشد، نماز او باطل است ، و بنابر احتیاط واجب باید خون استحاضه در بدن یا لباس نمازگزار نباشد. ولی خونهای دیگر مثل خون بدن انسان یا خون حیوان حلال گوشت ، وخون سگ و خوک و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اگر چه در چند جای بدن ولباس باشد، در صورتی که روی هم کمتر از درهم باشد (که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود) نماز خواندن با آن اشکال ندارد. ولی احتیاط مستحب آن است که ازخون سگ و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اجتناب کند.
ممنوعیت نماز با خون کمتر از درهم اگر رطوبتی به آن خون برسد
858 - اگر خون بدن یا لباس کمتر از درهم باشد و رطوبتی به آن برسد، درصورتی که خون و رطوبتی که به آن رسیده ، به اندازه درهم یا بیشتر شود و اطراف را آلوده کند، نماز با آن باطل است . بلکه اگر رطوبت و خون به اندازه درهم نشودو اطراف را هم آلوده نکند، نمازخواندن با آن اشکال دارد. ولی اگر رطوبت مخلوط به خون شود و از بین برود، نماز صحیح است .
ممنوعیت نماز با بدن یا لباسی که خونی نیست ولی بر اثر تماس با خون نجس شده است هر چند مقدار نجس کمتر از درهم باشد
859 - اگر بدن یا لباس خونی نشود ولی به واسطه رسیدن به خون نجس شود، اگرچه مقداری که نجس شده کمتر از درهم باشد، نمی شود با آن ، نماز خواند.
ممنوعیت نماز در خون کمتر از درهم اگر نجاست دیگر روی خون بریزد
860 - اگر خونی که در بدن یا لباس است ، کمتر از درهم باشد و نجاست دیگری به آن برسد، مثلا یک قطره بول روی آن بریزد، نماز خواندن با آن جایز نیست .
3-پوست بدن
پاک بودن پوستهای مختصر بدن که موقع افتادنش رسیده باشد
91 - پوستهای مختصر لب و جاهای دیگر بدن که موقع افتادنشان رسیده ، اگرچه آنها را بکنند پاک است . ولی بنابر احتیاط واجب باید از پوستی که موقع افتادنش نرسیده و آن را کنده اند اجتناب نمایند.
لزوم اجتناب از پوستهای جدا شده از بدن اگر وقت افتادنش نرسیده باشد
91 - پوستهای مختصر لب و جاهای دیگر بدن که موقع افتادنشان رسیده ، اگرچه آنها را بکنند پاک است . ولی بنابر احتیاط واجب باید از پوستی که موقع افتادنش نرسیده و آن را کنده اند اجتناب نمایند.
4-خراشيدن بدن
جایز نبودن خراشیدن صورت و بدن در مرگ کسی
634 - جایز نیست انسان در مرگ کسی صورت و بدن را بخراشد و به خود لطمه بزند.
5-روغن ماليدن به بدن
کراهت روغن مالیدن به بدن در حال جنابت
356 - نه چیز بر جنب مکروه است : اول و دوم : خوردن و آشامیدن ، ولی اگر وضو بگیرد مکروه نیست . سوم : خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایی که سجده واجب ندارد. چهارم : رساندن جایی از بدن به جلد و حاشیه و بین خطهای قرآن . پنجم : همراه داشتن قرآن . ششم : خوابیدن ، ولی اگر وضو بگیرد یا به واسطه نداشتن آب ، بدل ازغسل تیمم کند، مکروه نیست . هفتم : خضاب کردن به حنا ومانند آن . هشتم : مالیدن روغن به بدن . نهم : جماع کردن بعد از آن که محتلم شده ،یعنی در خواب منی از او بیرون آمده است .
مراثی (نوحه) توسط حاج سید مهدی میرداماد بمناسبت ایام فاطمیه درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از سایت شهید آوینی با عنوان همین که بهتری الحمد الله-(روضه)
سخنرانی توسط حجت الاسلام و المسلمین قرائتی درباره 55 - الرحمن از سایت راسخون با عنوان تفسیر سوره الرحمن آیه 5
ادعیه (دعاخوانی) توسط حاج میثم مطیعی درباره مناجات امیرالمومنین ع در مسجدکوفه از سایت شهید آوینی با عنوان مناجات حضرت امیرالمؤمنین ع
تلاوت توسط استاد سعید مسلم درباره 3 - آل عمران از سایت الکعبه با عنوان آل عمران کل نفس ذائقة الموت من بکوس بالإسکندریة 25 -9-1993
مناجات توسط حاج مهدی سماواتی از سایت عقیق با عنوان مناجات خوانی
اذان توسط استاد سید متولی عبد العال از سایت آرشیو با عنوان اذان، رادیو قرآن، حجاز.mp3
مدایح (به شادی ) توسط حاج سیدمجید بنی فاطمه بمناسبت جمادی الاول درباره حضرت زینب س از سایت راسخون با عنوان سید مجید بنی فاطمه - سال 1394 - ولادت حضرت زینب سلام الله علیها - عشق یا حضرت زینب (شور)
ندبه انتظار توسط کربلایی جواد مقدم بمناسبت شعبان المعظم درباره حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از سایت شهید آوینی با عنوان ای تمام آرزویم، غم تو شد آبرویم
ترتیل توسط شیخ ابوبکر الشاطری درباره 49 - حجرات از سایت mp3quran.net با عنوان قرآن کریم سوره حجرات - حفص از عاصم
درس حوزوی توسط آیت الله العظمی جوادی آملی درباره 6 - انعام از سایت راسخون با عنوان سوره ی انعام آیات 50 تا 51
کلیپ سخنان توسط آیت الله العظمی بهجت درباره دین از سایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت ره با عنوان دعا برای نجات همه مسلمانان از بلاها
کتاب صوتی توسط حجت الاسلام و المسلمین علی ملکی از سایت پی سی دانلود با عنوان ترجمه شنیداری قرآن کریم - ویژه جوانان و نوجوانان - علی ملکی - سوره السجده
در باره ما
|
تماس با ما
|
نظرخواهی
خدمات تلفن همراه
مر
ا
جعه: 169,653,180