خدمات تلفن همراه

احکام شرعی - احکام روزه/ - چیزهایی که روزه را باطل میکند/ - باقیماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح - تطابق با فتوای آیت الله العظمی صافی

1619 - اگر جنب عمدا تا اذان صبح غسل نکند، یا اگر وظیفه او تیمم است عمداتیمم ننماید، ( در روزه ماه رمضان و قضاي آن ، روزه اش باطل است . و در غير اين دو،احوط باقي نماندن بر جنابت است تا صبح .) روزه اش باطل است .

1620 - ( اگر در ماه رمضان تا اذان صبح غسل نكند و تيمم هم ننمايد، ولي ازروي عمد نباشد، مثل آن كه ديگري نگذارد غسل و تيمم كند، روزه اش صحيح است .) اگر در روزه واجبی که مثل روزه ماه رمضان وقت آن معین است ، تااذان صبح غسل نکند و تیمم هم ننماید، روزه اش صحیح است .

1621 - ( كسي كه جنب است و مي خواهد روزه ماه رمضان يا قضاي آن را بگيرد،چنانچه عمدا غسل نكند تا وقت تنگ شود، معصيت كرده و احوط آن است كه تيمم كند و روزه بگيرد و بعد هم آن را به جا آورد، و در قضاي موسع ، روزه باطل است .) کسی که جنب است و می خواهد روزه واجبی بگیرد که مثل روزه رمضان وقت آن معین است ، چنانچه عمدا غسل نکند تا وقت تنگ شود، می تواند با تیمم روزه بگیرد و صحیح است .

1622 - اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش کند و بعد از یک روز یادش بیاید، باید روزه آن روز را قضا نماید، و اگر بعد از چند روز یادش بیاید، بایدروزه هر چند روزی را که یقین دارد جنب بوده قضا نماید. مثلا اگر نمی داند سه روزجنب بوده یا چهار روز، باید روزه سه روز را قضا کند.

1623 - کسی که در شب ماه رمضان برای هیچ کدام از غسل و تیمم وقت ندارد،اگر خود را جنب کند روزه اش باطل است و قضا و کفاره بر او واجب می شود، ولی اگر برای تیمم وقت دارد، چنانچه خود را جنب کند، با تیمم روزه او صحیح است ، ولی گناهکار است .

1624 - اگر گمان کند که به اندازه غسل وقت دارد و خود را جنب کند و بعدبفهمد وقت تنگ بوده ، چنانچه تیمم کند روزه اش صحیح است .

1625 - کسی که در شب ماه رمضان جنب است و می داند که اگر بخوابد تا صبح بیدارنمی شود، نباید بخوابد، و چنانچه بخوابد و تا صبح بیدار نشود، روزه اش باطل است و قضا و کفاره بر او واجب می شود.

1626 - ( جنب اگر عادت و اطمينان به بيدار شدن قبل از اذان صبح ندارد، بنابراحتياط واجب نبايد پيش از غسل بخوابد، و اگر بخوابد - خواب اول باشد يا دوم -حكم باقي ماندن عمدي با جنابت تا صبح را دارد، كه بايد قضاي روزه را بگيرد وكفاره نيز بدهد.) هرگاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بیدار شود، اگر احتمال بدهد که اگر دوباره بخوابد بیدار می شود برای غسل ، می تواند بخوابد.

1627 - کسی که در شب ماه رمضان جنب است و می داند ( يا عادت و اطمينان به بيدار شدن پيش از اذان صبح را دارد...) یا احتمال می دهد که اگربخوابد پیش از اذان صبح بیدار می شود، چنانچه تصمیم داشته باشد که بعد ازبیدار شدن غسل کند و با این تصمیم بخوابد و تا اذان خواب بماند، روزه اش صحیح است .

1628 - کسی که در شب ماه رمضان جنب است ( و مي داند كه اگر بخواند پيش از اذان صبح بيدار مي شود، چنانچه غفلت داشته باشد كه بعد از بيدار شدن بايد غسل كند، در صورتي كه بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، اگر خواب اولش باشد روزه اش صحيح است ، نه قضا دارد و نه كفاره ،و در خواب دوم و سوم فقط قضا بر او واجب مي شود.) و می داند یا احتمال می دهد که اگربخوابد پیش از اذان صبح بیدار می شود، چنانچه غفلت داشته باشد که بعد از بیدارشدن باید غسل کند، در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، روزه اش صحیح است .

1629 - کسی که در شب ماه رمضان جنب است ( و مي داند كه اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مي شود...) و می داند یا احتمال می دهد که اگربخوابد پیش از اذان صبح بیدار می شود، چنانچه نخواهد بعد از بیدار شدن غسل کند، یا تردید داشته باشد که غسل کند یا نه ، در صورتی که بخوابد و بیدار نشود، روزه اش باطل است .

1630 - اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بیدار شود ( و بداند كه اگر دوباره بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مي شود...) و بداند یا احتمال دهد که اگر دوباره بخوابد پیش از اذان صبح بیدار می شود و تصمیم هم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل کند، چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان صبح بیدارنشود، باید روزه آن روز را قضا کند، و همچنین است اگر از خواب دوم بیدار شود وبرای مرتبه سوم بخوابد، ( و بنابر احتياط لازم كفاره هم بر او واجب مي شود.) و کفاره بر او واجب نمی شود.

1631 - ( بنابر احتياط واجب خوابي را كه در آن محتلم شده بايد خواب اول حساب كند، پس اگر بعد از بيدار شدن ، دوباره بخوابد و بداند يا عادت به بيدارشدن داشته باشد و تصميم هم داشته باشد كه بعد از بيدار شدن دوباره غسل كند،چنانچه تا اذان صبح خواب بماند، بنا بر احتياط واجب بايد قضاي آن روز را بگيرد،و اگر دوباره بيدار شود و بداند يا عادت به بيدار شدن داشته باشد و تصميم هم داشته باشد كه بعد از بيدار شدن غسل كند، در صورتي كه باز هم بخوابد و تا اذان خواب بماند، بايد قضاي آن روز را بگيرد، و بنا بر احتياط مستحب مؤكد كفاره هم بر او واجب مي شود.) خوابی را که در آن محتلم شده نباید خواب اول حساب کرد، بلکه اگراز آن خواب بیدار شود و دوباره بخوابد، خواب اول حساب می شود.

1632 - اگر روزه دار در روز محتلم شود، واجب نیست فورا غسل کند.

1633 - هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده ، اگرچه بداند پیش از اذان محتلم شده ، روزه او صحیح است .

1634 - کسی که می خواهد قضای روزه رمضان را بگیرد، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند، اگر چه از روی عمد نباشد، ( اگر وقت وسعت داشته باشد، روزه او باطل است ، و اگر وقت تنگ باشد،احتياط واجب گرفتن روزه آن روز و عوض آن بعد از ماه مبارك است .) روزه او باطل است .

1635 - کسی که می خواهد قضای روزه رمضان را بگیرد، اگرچه بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده و بداند پیش از اذان محتلم شده است ، چنانچه وقت روزه تنگ است ، مثلا پنچ روز روزه رمضان دارد، و پنج روز هم به رمضان مانده است ، ( بنا بر احتياط واجب بايد آن روز را روزه بگيرد و بعد از رمضان هم عوض آن را به جا آورد، و اگر وقت قضاي روزه تنگ نيست ، روزه اش باطل است .) بعد از رمضان عوض آن را به جا آورد، و اگر وقت قضای روزه تنگ نیست ،باید روز دیگر روزه بگیرد، و در هر صورت این روز را لازم نیست روزه بگیرد.

1636 - اگر در روزه واجبی غیر روزه رمضان و قضای آن ، تا اذان صبح جنب بماند، روزه اش صحیح است ، چه وقت آن معین باشد و چه نباشد. ( هرچند عمدا تا اذان صبح جنب بماند، ولي اگر مثل روزه كفاره وقت آن معين نيست ، احتياط مستحب آن است كه غير از آن روز، روز ديگري را روزه بگيرد.)

1637 - اگر زن پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و عمدا غسل نکند، یا اگر وظیفه او تیمم است تیمم نکند، روزه اش باطل است .

1638 - اگر زن پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و برای غسل وقت نداشته باشد، ( چنانچه بخواهد روزه واجبي بگيرد كه مثل روزه رمضان وقت آن معين است ،بايد تيمم نمايد، و بنا بر احتياط مستحب تا اذان صبح بيدار بماند، واگر بخواهدروزه مستحب يا روزه واجبي بگيرد كه مثل روزه كفاره وقت آن معين نيست ، نمي تواندبا تيمم روزه بگيرد.) چنانچه بخواهد روزه ماه رمضان یا قضای آن را بگیرد، باید تیمم نماید و روزه اش صحیح است ، و اگر بخواهد روزه مستحب یا روزه واجب مثل روزه کفاره و روزه نذری بگیرد، اگرچه بدون تیمم هم روزه اش صحیح است ، ولی احتیاطمستحب آن است که تیمم کند.

1639 - اگر زن نزدیک اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و برای هیچ کدام از غسل و تیمم وقت نداشته باشد، یا بعد از اذان بفهمد که پیش از اذان پاک شده ،( چنانچه روزه اي را كه مي گيرد مثل روزه رمضان ، واجب معين باشد، صحيح است ، و اگر روزه مستحب يا روزه اي باشد كه مثل روزه كفاره وقت آن معين نيست ،صحيح بودن آن اشكال دارد.) روزه او صحیح است ، ولی اگر در وسعت وقت قضای رمضان را گرفته باشد،صحیح بودن آن اشکال دارد.

1640 - اگر زن بعد از اذان صبح از خون حیض یا نفاس پاک شود، یا در بین روزخون حیض یا نفاس ببیند، اگر چه نزدیک مغرب باشد، روزه او باطل است .

1641 - اگر زن غسل حیض یا نفاس را فراموش کند و بعد از یک روز یا چند روزیادش بیاید، روزه هایی که گرفته صحیح است . ( و بنا بر احتياط مستحب قضاي آن را نيز بگيرد.)

1642 - اگر زن پیش از اذان صبح ( از حيض يا نفاس پاك شود و در غسل كردن كوتاهي كند و تا اذان غسل نكند، روزه اش باطل است . ولي چنانچه كوتاهي نكند، مثلا منتظر باشد كه حمام زنانه شود، اگرچه سه مرتبه بخوابد و تا اذان غسل نكند و در تنگي وقت تيمم كند يا ازتيمم هم عاجز باشد، روزه اش صحيح است .) در ماه رمضان از حیض یا نفاس پاک شود ودر غسل کردن کوتاهی کند و تا اذان غسل نکند و در تنگی وقت تیمم هم نکند، روزه اش باطل است . ولی چنانچه کوتاهی نکند، مثلا منتظر باشد که حمام زنانه شود، اگرچه سه مرتبه بخوابد و تا اذان غسل نکند، در صورتی که تیمم کند روزه او صحیح است .

1643 - اگر زنی که در حال استحاضه است ، غسلهای خود را به تفصیلی که دراحکام استحاضه (در مسأله 417 به بعد) گفته شد به جا آورد، روزه او صحیح است .

1644 - کسی که مس میت کرده ، یعنی جایی از بدن خود را به بدن میت رسانده ،می تواند بدون غسل مس میت روزه بگیرد. و اگر در حال روزه هم میت را مس نماید،روزه او باطل نمی شود.

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 170,615,599