خدمات تلفن همراه

احکام شرعی - احکام زکات/ - نصاب نقره - تطابق با فتوای آیت الله العظمی مکارم

1897 - نقره دو نصاب دارد : نصاب اول آن 105 مثقال معمولی است که اگر نقره به 105 مثقال برسد و شرایط دیگر را هم که گفته شد داشته باشد انسان باید چهل یک آن را که 2 مثقال و 15 نخود است از بابت زکات بدهد و اگر به این مقدار نرسدزکات آن واجب نیست . و نصاب دوم آن ، 21 مثقال است یعنی اگر 21 مثقال به 105مثقال اضافه شود باید زکات تمام 126 مثقال را بطوری که گفته شد بدهد و اگر کمتراز 21 مثقال اضافه شود فقط باید زکات 105 مثقال آن را بدهد و زیادی آن زکات ندارد و همچنین است هر چه بالا رود، یعنی اگر 21 مثقال اضافه شود باید زکات تمام آنها را بدهد و اگر کمتر اضافه شود مقداری که اضافه شده و کمتر از 21 مثقال است زکات ندارد. بنابراین اگر انسان چهل یک هرچه طلا و نقره دارد بدهد، زکاتی را که بر او واجب بوده داده و گاهی هم بیشتر از مقدار واجب داده است مثلا کسی که 110مثقال نقره دارد اگر چهل یک آن را بدهد، زکات 105 مثقال آن را که واجب بوده داده و مقداری هم برای 5 مثقال آن داده که واجب نبوده است .

1898 - کسی که طلا یا نقره او به اندازه نصاب است ، اگر چه زکات آن را داده باشد، تا وقتی از نصاب اول کم نشده همه ساله باید زکات آن را بدهد.

1899 - زکات طلا و نقره در صورتی واجب می شود که آن را سکه زده باشند و معامله با آن رواج باشد و اگر سکه آن از بین هم رفته باشد باید زکات آن را بدهند.

1900 - طلا و نقره سکه داری که زنها برای زینت به کار می برند، زکات ندارداگرچه رواج باشد.

1901 - کسی که طلا و نقره دارد، اگر هیچ کدام آنها به اندازه نصاب اول نباشد،مثلا 104 مثقال نقره و 14 مثقال طلا داشته باشد، زکات بر او واجب نیست .

1902 - ( شرط ديگر آن است كه انسان يك سال تمام مالك مقدار نصاب باشد، واگر وارد ماه دوازدهم شود، احتياط آن است كه زكات آن را بدهد، اما اگر قبل ازگذشتن يازده ماه آن را بفروشد يا از نصاب بيفتد يا در اختيار او نباشد، زكات به آن تعلق نمي گيرد.) چنان که سابقا گفته شد، زکات طلا و نقره در صورتی واجب می شود که انسان یازده ماه مالک مقدار نصاب باشد، و اگر در بین یازده ماه طلا و نقره اواز نصاب اول کمتر شود، زکات بر او واجب نیست .

1903 - اگر در بین یازده ماه طلا و نقره ای را که دارد با طلا یا نقره یا چیز دیگرعوض نماید، یا آنها را آب کند، زکات بر او واجب نیست ، ( اما اگر سكه هاي طلا و نقره را به سكه هاي طلا و نقره ديگري عوض كند،احتياط واجب آن است كه زكات آن را بپردازد، و اگر كسي به قصد فرار از زكات ،طلا و نقره را تبديل نمايد يا آنها را آب كند، زكات به او تعلق نمي گيرد، ولي ازخير و سعادتي محروم شده ، و احتياط مستحب آن است كه زكات آن را بدهد.) ولی اگر برای فراراز دادن زکات این کارها را بکند، احتیاط مستحب آن است که زکات را بدهد.

1904 - اگر در ماه دوازدهم پول طلا و نقره را آب کند، باید زکات آنها را بدهد،و چنانچه به واسطه آب کردن وزن یا قیمت آنها کم شود، باید زکاتی را که پیش از آب کردن بر او واجب بوده بدهد. ( اين مسأله در رساله آيةالله مكارم شيرازي ذكر نشده است .)

1905 - اگر طلا و نقره ای که دارد خوب و بد داشته باشد، می تواند زکات هرکدام از خوب و بد را از خود آن بدهد، ولی بهتر است زکات همه آنها را ازطلا و نقره خوب بدهد.

1906 - طلا و نقره ای که بیشتر از اندازه معمولی فلز دیگر دارد، ( به طوري كه به آن طلا و نقره نگويند، اگر خالص آن به اندازه نصاب برسد، بايد زكات آن را بدهد. و چنانچه شك دارد كه به اندازه نصاب هست يانيست ، زكات واجب نيست ، ولي اگر مي تواند آن را امتحان كند، احتياط واجب آن است كه امتحان كند.) اگر خالص آن به اندازه نصاب که مقدار آن گفته شد برسد، انسان باید زکات آن را بدهد، وچنانچه شک دارد که خالص آن به اندازه نصاب هست یا نه ، زکات آن واجب نیست .

1907 - اگر طلا و نقره ای که دارد به مقدار معمول فلز دیگر با آن مخلوط باشد، نمی تواند زکات آن را از طلا و نقره ای بدهد که بیشتر از معمول فلز دیگر دارد، ولی اگر به قدری بدهد که یقین کند طلا و نقره خالصی که در آن هست به اندازه زکاتی می باشد که بر او واجب است ، اشکال ندارد.

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 169,720,121