خدمات تلفن همراه
احکام شرعی - نمازهای واجب/ - نمازهای واجب یومیه/ - احکام وقت نماز - تطابق با فتوای آیت الله العظمی سیستانی
نرم افزارهای رایگان تلفن همراه
بازی و سرگرمی
قرآن
مفاتیح
نهج البلاغه
صحیفه سجادیه
اوقات شرعی
مسائل شرعی
گنجینه معنوی
آشپزی
مناسبت ها
الحان قرآن
صحیفه نور امام خمینی ره
پنل عضویت
تطابق با فتوای
آیت الله العظمی امام خمینی
آیت الله العظمی گلپایگانی
آیت الله العظمی خویی
آیت الله العظمی اراکی
آیت الله العظمی سیستانی
آیت الله العظمی مکارم
آیت الله العظمی فاضل
آیت الله العظمی صافی
آیت الله العظمی بهجت
742 - موقعی انسان می تواند مشغول نماز شود، که یقین کند وقت داخل شده است ، یا دو مرد عادل به داخل شدن وقت خبر دهند. ( بلكه به اذان و به خبر شخصي كه وقت شناس باشد، چنانچه موجب اطمينان شود، نيز مي توان اكتفا نمود.)
743 - نابینا و کسی که در زندان است و مانند اینها بنابر احتیاط واجب باید تا یقین به داخل شدن وقت نکنند، مشغول نماز نشوند. ولی اگر انسان به واسطه ابر یا غبار و مانند اینها که برای همه مانع از یقین کردن است ، نتواند در اول وقت نماز به داخل شدن وقت یقین کند، چنانچه گمان داشته باشد که وقت داخل شده ،می تواند مشغول نماز شود. ( در فرض اول كه مانع شخصي است ، بايد نماز را ت أخير بيندازد تا يقين يااطمينان پيدا كند. و در فرض دوم كه از موانع عامه است ، بنابر احتياط لازم بايدنماز را ت أخير بيندازد تا يقين يا اطمينان پيدا كند.)
744 - اگر ( به يكي از راههاي گذشته ، براي انسان ثابت شود كه وقت نماز شده ومشغول نماز شود...) دو مرد عادل به داخل شدن وقت خبر دهند یا انسان یقین کندکه وقت نماز شده و مشغول نماز شود و در بین نماز بفهمد که هنوز وقت داخل نشده ، نماز او باطل است . و همچنین است اگر بعد از نماز بفهمد که تمام نماز راپیش از وقت خوانده . ولی اگر در بین نماز بفهمد وقت داخل شده ، یا بعد از نمازبفهمد که در بین نماز وقت داخل شده ، نماز او صحیح است .
745 - اگر انسان ملتفت نباشد که باید با یقین به داخل شدن وقت مشغول نمازشود، چنانچه بعد از نماز بفهمد که تمام نماز را در وقت خوانده ، نماز او صحیح است . و اگر بفهمد تمام نماز را پیش از وقت خوانده یا بفهمد که در بین نماز وقت داخل شده است ، ( يا نفهمد كه در وقت خوانده يا پيش از وقت ...) نمازش باطل است .
746 - اگر یقین کند وقت داخل شده و مشغول نماز شود و در بین نماز شک کند که وقت داخل شده یا نه ، نماز او باطل است . ولی اگر در بین نماز یقین داشته باشد که وقت شده و شک کند که آنچه از نماز خوانده در وقت بوده یا نه ، نمازش صحیح است .
747 - اگر وقت نماز به قدری تنگ است که به واسطه به جا آوردن بعضی از کارهای مستحب نماز، مقداری از آن بعد از وقت خوانده می شود، باید آن مستحب را به جانیاورد. مثلا اگر به واسطه خواندن قنوت مقداری از نماز بعد از وقت خوانده می شود،باید قنوت نخواند.
748 - کسی که به اندازه خواندن یک رکعت نماز وقت دارد، باید نماز را به نیت ادا بخواند. ولی نباید عمدا نماز را تا این وقت ت أخیر بیندازد.
749 - کسی که مسافر نیست ، اگر تا ( غروب آفتاب به ...) مغرب به اندازه خواندن پنج رکعت نمازوقت دارد، باید نماز ظهر و عصر هر دو را بخواند. و اگر کمتر وقت دارد، باید فقطنماز عصر را بخواند و بعدا نماز ظهر را قضا کند. و اگر تا نصف شب به اندازه خواندن پنج رکعت نماز وقت دارد، باید نماز مغرب و عشا را بخواند. و اگرکمتر وقت دارد، باید فقط عشا را بخواند و بعدا باید نماز مغرب را بخواند ( بدون آنكه نيت ادا و قضا كند.) وبه احتیاط واجب نیت ادا و قضا ننماید.
750 - کسی که مسافر است ، اگر تا ( غروب آفتاب ...) مغرب به اندازه خواندن سه رکعت نمازوقت دارد، باید نماز ظهر و عصر را بخواند. و اگر کمتر وقت دارد، باید فقط عصررا بخواند و بعدا نماز ظهر را قضا کند. و اگر تا نصف شب به اندازه خواندن چهاررکعت نماز وقت دارد، باید نماز مغرب و عشا را بخواند. و اگر ( به مقدار سه ركعت نماز وقت دارد، بايد اول نماز عشا را بخواند و بعدمغرب را به جا آورد، تا يك ركعت از نماز مغرب را در وقت انجام داده باشد. واگر كمتر از سه ركعت نماز وقت دارد، بايد اول عشا را بخواند و بعدا مغرب رابدون ...) کمتر وقت دارد، باید فقط عشا را بخواند و بعدا مغرب را بدون نیت ادا و قضا بجا آورد.و چنانچه بعد از خواندن عشا معلوم شود که به مقدار یک رکعت یا بیشتر وقت به نصف شب مانده است ، باید فورا نماز مغرب را به نیت ادا بجا آورد.
751 - مستحب است انسان نماز را در اول وقت آن بخواند، و راجع به آن خیلی سفارش شده است . و هر چه به اول وقت نزدیکتر باشد، بهتر است . مگر آنکه ت أخیر آن از جهتی بهتر باشد، مثلا صبر کند که نماز را به جماعت بخواند.
752 - هرگاه انسان عذری دارد که اگر بخواهد در اول وقت نماز بخواند، ناچاراست با تیمم نماز بخواند، چنانچه بداند ( عذر او تا آخر وقت باقي است يا مأيوس از برطرف شدن آن باشد،مي تواند در اول وقت تيمم كند و نماز بخواند. ولي اگر مأيوس نباشد، بايد صبر كندتا عذرش برطرف شود. و چنانچه عذر او برطرف نشد...) یا احتمال دهد که عذر او تا آخر وقت باقی است ، می تواند در اول وقت نماز بخواند. ولی اگر مثلا لباسش نجس باشدیا عذر دیگری داشته باشد و احتمال دهد که عذر او از بین می رود، بنابر احتیاطواجب باید صبر کند تا عذرش برطرف شود. و چنانچه عذر او برطرف نشد، در آخروقت نماز بخواند. و لازم نیست به قدری صبر کند که فقط بتواند کارهای واجب نمازرا انجام دهد، بلکه اگر برای مستحبات نماز مانند اذان و اقامه و قنوت هم وقت دارد، می تواند تیمم کند و نماز را با آن مستحبات بجا آورد. ( و در عذرهاي ديگر غير از موارد تيمم ، اگر چه مأيوس نباشد كه عذر اوبرطرف شود، جايز است اول وقت نماز بخواند. ولي چنانچه در اثناي وقت عذرش برطرف گردد، لازم است اعاده نمايد.)
753 - کسی که مسایل نماز و شکیات و سهویات را نمیداند و احتمال میدهد که یکی از اینها در نماز پیش آید، ( و به واسطه ياد نگرفتن ، مخالفت حكم الزامي نمايد، بايد براي ياد گرفتن اينها نماز را از اول وقت تأخير بيندازد. ولي اگر به اميد آنكه بر وجه صحيح نمازرا انجام دهد، در اول وقت مشغول نماز شود، پس اگر در نماز مسأله اي كه ...) باید برای یاد گرفتن اینها نماز را از اول وقت تأخیر بیندازد. ولی اگر اطمینان دارد که نماز را به طور صحیح تمام می کند، می توانددر اول وقت مشغول نماز شود. پس اگر در نماز مسأله ای که حکم آن را نمی داند پیش نیاید، نماز او صحیح است . و اگر مسأله ای که حکم آن را نمی داند پیش آید، می تواندبه یکی از دو طرفی که احتمال می دهد عمل نماید و نماز را تمام کند. ولی بعد ازنماز باید مسأله را بپرسد که اگر نمازش باطل بوده ، دوباره بخواند.
754 - اگر وقت نماز وسعت دارد و طلبکار هم طلب خود را مطالبه می کند، درصورتی که ممکن است ، باید اول قرض خود را بدهد، بعد نماز بخواند. و همچنین است اگر کار واجب دیگری که باید فورا آن را بجا آورد، پیش آمد کند. مثلا ببیندمسجد نجس است ، که باید اول مسجد را تطهیر کند، بعد نماز بخواند. و چنانچه اول نماز بخواند معصیت کرده ، ولی نماز او صحیح است .
ادعیه (دعاخوانی) درباره دعای مشلول از سایت راسخون با عنوان دعای مشلول
مراثی (نوحه) توسط حاج سعید حدادیان بمناسبت ایام فاطمیه درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از سایت راسخون با عنوان کربلایی محمد حسین حدادیان - روز اول فاطمیه دوم (اسفند 94) - نرو بمون (واحد)
سخنرانی توسط مرحوم علامه جعفری درباره دین از سایت راسخون با عنوان قانون اصلی شناخت روح
تلاوت توسط استاد سید متولی عبد العال درباره 21 - انبیاء از سایت الکعبه با عنوان الانبیاء الحدایدة 11-10-2011
مناجات توسط حاج محمدرضا طاهری بمناسبت رمضان المبارک از سایت راسخون با عنوان حاج محمدرضا طاهری - سال 1395 - شب هجدهم ماه مبارک رمضان - دلم در هوای شما بود کاش (مناجات)
اذان توسط استاد شعبان عبدالعزیز صیاد از سایت تبیان با عنوان گلبانگ اذان
ترتیل توسط شیخ طارق عبدالغنی دعوب درباره 82 - انفطار از سایت mp3quran.net با عنوان قرآن کریم سوره انفطار - حفص از عاصم
مدایح (به شادی ) توسط حاج حسین سازور بمناسبت ذی القعده درباره امام رضا علیه السلام از سایت شهید آوینی با عنوان در هر دو جهان سایه ایزد بر سر ماست (مدح)
ندبه انتظار توسط حاج محمود کریمی بمناسبت شعبان المعظم درباره حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از سایت شهید آوینی با عنوان باز امشب بوی طوفان می دهم ،بوی دلتنگی باران می دهم
درس حوزوی توسط آیت الله العظمی جوادی آملی درباره 6 - انعام از سایت راسخون با عنوان سوره ی انعام آیات 46 تا 49
کتاب صوتی توسط حجت الاسلام و المسلمین علی ملکی از سایت پی سی دانلود با عنوان ترجمه شنیداری قرآن کریم - ویژه جوانان و نوجوانان - علی ملکی - سوره العصر
کلیپ سخنان توسط حجت الاسلام و المسلمین پناهیان درباره دین از سایت راسخون با عنوان نوبت جهاد ماست - کلیپ تصویری -با زیرنویس انگلیسی
در باره ما
|
تماس با ما
|
نظرخواهی
خدمات تلفن همراه
مر
ا
جعه: 170,411,802