خدمات تلفن همراه

احکام شرعی - احکام طهارت/ - تیمم/ - چیزهایی که تیمم به آنها صحیح است - تطابق با فتوای آیت الله العظمی گلپایگانی

684 - تیمم به خاک و ریگ و کلوخ و سنگ ( صحيح است ، ولي احتياط مستحب آن است كه اگر خاك ممكن باشد به چيزديگري تيمم نكند. و اگر خاك نباشد با ريگ ، و اگر ريگ نباشد با كلوخ ، و چنانچه كلوخ هم نباشد با سنگ تيمم نمايد.) اگر پاک باشند، صحیح است . وبه گل پخته مثل آجر و کوزه نیز صحیح است .

685 - تیمم بر سنگ گچ و سنگ آهک ( صحيح است . و با بودن چيزي كه تيمم بر آن صحيح است ، احوط آن است كه به گچ و آهك پخته تيمم نكند، ولي به سنگ معدني ج مثل سنگ عقيق ج تيمم باطل مي باشد.) و سنگ مرمر سیاه و سایر اقسام سنگهاصحیح است . ولی تیمم به جواهر مثل سنگ عقیق و فیروزه باطل می باشد. و احتیاطواجب آن است که با بودن خاک یا چیز دیگری که تیمم به آن صحیح است ، به گچ و آهک پخته هم تیمم نکند. و اگر دسترسی به خاک و مانند آن ندارد و امر دایراست بین گچ یا آهک پخته ، و بین غبار یا گل ، باید به احتیاط واجب جمع کند بین تیمم به هر دو.

686 - اگر خاک و ریگ و کلوخ و سنگ پیدا نشود، باید به گرد و غباری که ( در فرش و لباس و مانند اينها نشسته ، اگر ظاهر است تيمم كند. و اگرگرد و غبار آنها ظاهر نيست ، ولي وقتي دست به آن مي زنند گرد برمي خيزد، احتياطجمع بين تيمم به آن و تيمم به گل است . و چنانچه اصلا گرد پيدا نشود، بايد به گل تيمم كند. و اگر گل هم پيدا نشود، احتياط آن است كه نماز را بدون تيمم بخواند،ولي واجب است بعدا قضاي آن را بجا آورد.) روی فرش و لباس و مانند اینهاست ، تیمم نماید. و اگر غبار در لای لباس و فرش باشد، تیمم به آن صحیح نیست ، مگر آن که اول دست بزند تا روی آن ، غبار آلوده شود، بعد تیمم کند. و چنانچه گرد پیدا نشود، باید به گل تیمم کند.و اگر گل هم پیدا نشود، احتیاط مستحب آن است که نماز را بدون تیمم بخواند،و بنابر احتیاط بعدا قضای آن را بجا آورد.

687 - اگر بتواند با تکاندن فرش و مانند آن خاک تهیه کند، تیمم به گرد باطل است . و اگر بتواند گل را خشک کند و از آن خاک تهیه نماید، تیمم به گل باطل می باشد.

688 - کسی که آب ندارد، اگر برف یا یخ داشته باشد، چنانچه ممکن است باید آن را آب کند و با آن وضو بگیرد یا غسل نماید. و اگر ممکن نیست و چیزی هم که تیمم به آن صحیح است ندارد، ( احتياط واجب آن است كه با برف يا يخ اعضاي وضو يا غسل را نمناك كند. و اگر اين هم ممكن نيست ، به يخ يا برف تيمم نمايد. ولي در دو صورت اخيرنمازي را كه خوانده بايد قضا كند.) احتیاط مستحب آن است که نماز را بدون وضو وتیمم بخواند، و بنابر احتیاط واجب بعدا قضا کند.

689 - اگر با خاک و ریگ ، چیزی مانند کاه که تیمم به آن باطل است مخلوط شود،نمی تواند به آن تیمم کند. ولی اگر آن چیز به قدری کم باشد که در خاک یا ریگ ازبین رفته حساب شود، تیمم به آن خاک و ریگ صحیح است .

690 - اگر چیزی ندارد که بر آن تیمم کند، چنانچه ممکن است باید به خریدن ومانند آن تهیه نماید.

691 - تیمم به دیوار گلی صحیح است . و احتیاط مستحب آن است که با بودن زمین یا خاک خشک ، به زمین یا خاک نمناک تیمم نکند.

692 - احوط این است که تیمم کند و نمازش را در وقت بخواند و بعد قضای آن

693 - اگر یقین داشته باشد که تیمم به چیزی صحیح است و به آن تیمم نماید، بعدبفهمد تیمم به آن باطل بوده ، نمازهایی را که با آن تیمم خوانده ، باید دوباره بخواند.

694 - چیزی که بر آن تیمم می کند، ( و مكان آن چيز بايد غصبي نباشد. پس اگر بر خاك غصبي تيمم كند يا خاكي را كه مال خود اوست بي اجازه در ملك ديگري بگذارد و بر آن تيمم كند، تيمم اوباطل است .) باید غصبی نباشد.

695 - تیمم در فضای غصبی ( باطل است . پس اگر...) باطل نیست . پس اگر در ملک خود دستها را به زمین بزند و بی اجازه داخل ملک دیگری شود و دستها را به پیشانی بکشد، تیمم او ( باطل مي شود.) باطل نمی شود.

696 - ( تيمم به چيز غصبي يا در فضاي غصبي يا بر چيزي كه در ملك غصبي است ، درصورتي باطل است كه انسان بداند غصب است و عمدا تيمم كند. و چنانچه نداند يافراموش كرده باشد، تيمم صحيح است . ولي اگر چيزي را خودش غصب كند و فراموش كند كه غصب كرده و بر آن تيمم كند، يا ملكي را غصب نمايد و فراموش كند كه غصب كرده و چيزي را كه بر آن تيمم مي كند در آن ملك بگذارد، يا در فضاي آن ملك تيمم نمايد، باطل است .) اگر نداند محل تیمم غصبی است و یا فراموش کرده باشد، تیمم اوصحیح است ، اگر چه فراموش کننده ، خود غاصب باشد.

697 - کسی که در جای غصبی حبس است ، اگر آب و خاک او غصبی است ، باید با تیمم نماز بخواند.

698 - مستحب است چیزی که بر آن تیمم می کند، گردی داشته باشد که به دست بماند. و بعد از زدن دست بر آن ، مستحب است دست را بتکاند که گرد آن بریزد.

699 - تیمم به زمین گود و خاک جاده و زمین شوره زار که نمک روی آن رانگرفته ، مکروه است . واگر نمک روی آن را گرفته باشد، باطل است .

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 169,717,538