خدمات تلفن همراه

احکام شرعی - احکام بعد از مرگ/ - احکام غسل و کفن و نماز و دفن میت/ - احکام غسل میت - تطابق با فتوای آیت الله العظمی بهجت

550 - واجب است میت را سه غسل بدهند: اول : به آبی که با سدر مخلوط باشد.دوم : به آبی که با کافور مخلوط باشد. سوم : با آب خالص .

551 - سدر و کافور باید به اندازه ای زیاد نباشد که آب را مضاف کند و به اندازه ای هم کم نباشد که نگویند سدر و کافور با آب مخلوط شده است .

552 - اگر سدر و کافور به اندازه ای که لازم است پیدا نشود، بنابر احتیاطواجب باید مقداری که به آن دسترسی دارند، در آب بریزند. ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

553 - کسی که برای حج احرام بسته است ، اگر پیش از تمام کردن سعی بین صفا و مروه بمیرد، نباید او را با آب کافور غسل دهند و به جای آن باید باآب خالص غسلش بدهند، و همچنین اگر در احرام عمره پیش از کوتاه کردن مو،بمیرد. ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

554 - اگر سدر و کافور یا یکی از اینها پیدا نشود یا استعمال آن جایز نباشد،مثل آن که غصبی باشد، باید بجای هر کدام که ممکن نیست ، میت را با آب خالص غسل بدهند. ( بنابر احتياط واجب .)

555 - کسی که میت را غسل می دهد باید مسلمان دوازده امامی و عاقل ( و بالغ باشد و مسايل غسل را بداند.) باشدو مسایل غسل را هم بداند، و بنابر احتیاط واجب بالغ باشد.

556 - کسی که میت را غسل می دهد، باید قصد قربت داشته باشد، یعنی غسل را برای انجام فرمان خداوند عالم بجا آورد. و اگر به همین نیت تا آخر غسل سوم باقی باشد، کافی است و تجدید لازم نیست .

557 - غسل بچه مسلمان اگر چه از زنا باشد، ( بنابر احتياط...) واجب است . و غسل و کفن ودفن کافر و اولاد او جایز نیست . و کسی که از بچگی دیوانه بوده و به حال دیوانگی بالغ شده چنانچه پدر و مادر او یا یکی از آنان مسلمان باشند، باید اورا غسل داد و اگر هیچ کدام آنان مسلمان نباشند، غسل دادن او جایز نیست .

558 - بچه سقط شده را اگر چهار ماه یا بیشتر دارد، ( بايد بنابر احتياط واجب ...) باید غسل بدهند، و اگر چهارماه ندارد، باید در پارچه ای بپیچند و بدون غسل دفن کنند.

559 - اگر مرد زن را، و زن مرد را ( در غير موارد ضرورت غسل بدهد...) غسل بدهد، باطل است . ولی زن می تواندشوهر خود را غسل دهد و شوهر هم می تواند زن خود را غسل دهد، ( و احتياط مستحب در غسل زوجين از زير لباس است ، اگر چه احتياط مستحب آن است كه زن شوهر خود...) اگر چه احتیاطمستحب آن است که زن شوهر خود، و شوهر زن خود را غسل ندهد.

560 - مرد می تواند دختر بچه ای را که سن او از سه سال بیشتر نیست ، غسل دهد. زن هم می تواند پسر بچه ای را که سه سال بیشتر ندارد، غسل دهد.

561 - اگر برای غسل دادن میتی که مرد است مرد پیدا نشود، زنانی که با او نسبت دارند و محرمند مثل مادر و خواهر و عمه و خاله ، یا به واسطه شیرخوردن با اومحرم شده اند، می توانند ( از زير لباس يا چيزي كه بدن او را بپوشاند غسلش بدهند. و نيز اگربراي غسل ميت زن ...) غسلش بدهند. و نیز اگر برای غسل میت زن ، زن دیگری نباشد، مردهایی که با او نسبت دارند و محرمند، یا به واسطه شیرخوردن با اومحرم شده اند، ( بعد از اينكه از ساير اولياي ميت خصوصا شوهر او اجازه بگيرند،مي توانند از زير لباس او را غسل دهند.) می توانند از زیر لباس او را غسل دهند.

562 - اگر میت و کسی که او را غسل می دهد، هر دو مرد یا هر دو زن باشند، جایز است که غیراز عورت ، جاهای دیگر میت برهنه باشد، و همین طور اگر محرم باشند.

563 - نگاه کردن به عورت میت حرام است ، و کسی که او را غسل می دهد اگر نگاه کند معصیت کرده ، ولی غسل باطل نمی شود.

564 - اگر جایی از بدن میت نجس باشد، باید پیش از آنکه آنجا را غسل بدهند، آب بکشند. ( پايان مسأله در رساله آيةالله بهجت .) و احتیاط مستحب آن است که تمام بدن میت ، پیش از شروع به غسل پاک باشد.

565 - غسل میت مثل غسل جنابت است ( و احتياط مستحب ...) و احتیاط واجب آن است که تا غسل ترتیبی ممکن است ، میت را غسل ارتماسی ندهند. ( و در صورت غسل ارتماسي ، بايد آب قليل نباشد.) و احتیاط مستحب آن است که درغسل ترتیبی هر یک از سه قسمت بدن را در آب فرو نبرند بلکه آب را روی آن بریزند.

566 - کسی را که در حال حیض یا در حال جنابت مرده ، لازم نیست غسل حیض یا غسل جنابت بدهند، بلکه همان غسل میت برای او کافی است . ( ولي بنابر احتياط موقع غسل دادن ، نيت غسل جنابت و يا حيض را نيزبنمايد.)

567 - جایز نیست که برای غسل دادن میت مزد بگیرند، ولی مزد گرفتن برای کارهای مقدماتی غسل حرام نیست . ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

568 - اگر آب پیدا نشود، یا استعمال آن مانعی داشته باشد، باید ( بنابر اقوي و احوط عوض هر غسل ، ميت را يك تيمم بدهند.) عوض هر غسل ، میت را یک تیمم بدهند.

569 - کسی که میت را تیمم می دهد، ( بنابر اظهر دست خود را به زمين زده و به صورت و پشت دستهاي ميت مي كشد، به اين ترتيب كه در صورت امكان و نبودن مشكلي ميت را بايد بنشاند وپشت سر او قرار گرفته و او را تيمم بدهد. ولي احتياط در اين است كه با دست ميت نيز او را تيمم بدهند.) می تواند در صورت امکان دست میت را به زمین بزند و به صورت و پشت دستهایش بکشد. و اگر به این صورت ممکن باشد، لازم نیست به دست زنده هم او را تیمم داد، اگر چه احتیاط استحبابی جمع است .

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 87,348,228