خدمات تلفن همراه

احکام شرعی - احکام روزه/ - چیزهایی که روزه را باطل میکند/ - باقیماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح - تطابق با فتوای آیت الله العظمی بهجت

1619 - اگر جنب عمدا تا اذان صبح غسل نکند، یا اگر وظیفه او تیمم است عمداتیمم ننماید، روزه اش باطل است . ( و حكم قضاي روزه ماه رمضان خواهد آمد.)

1620 - اگر در روزه واجبی که مثل روزه ماه رمضان وقت آن معین است ، تااذان صبح غسل نکند و تیمم هم ننماید، ( ولي از روي عمد نباشد، مثل آنكه ديگري نگذارد غسل و تيمم كند و او رامجبور و ناچار كند، روزه اش صحيح است . ولي در صورت نسيان ، روزه ماه رمضان باطل است .) روزه اش صحیح است .

1621 - کسی که جنب است و می خواهد روزه واجبی بگیرد که مثل روزه رمضان وقت آن معین است ، چنانچه عمدا غسل نکند تا وقت تنگ شود، می تواند با تیمم روزه بگیرد و صحیح است .

1622 - اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش کند و بعد از یک روز یادش بیاید، باید روزه آن روز را قضا نماید، و اگر بعد از چند روز یادش بیاید، بایدروزه هر چند روزی را که یقین دارد جنب بوده قضا نماید. مثلا اگر نمی داند سه روزجنب بوده یا چهار روز، باید روزه سه روز را قضا کند. ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

1623 - کسی که در شب ماه رمضان برای هیچ کدام از غسل و تیمم وقت ندارد،اگر خود را جنب کند روزه اش باطل است و قضا و کفاره بر او واجب می شود، ولی اگر برای تیمم وقت دارد، چنانچه خود را جنب کند، با تیمم روزه او صحیح است ، ولی گناهکار است . ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

1624 - اگر گمان کند که به اندازه غسل وقت دارد و خود را جنب کند و بعدبفهمد وقت تنگ بوده ، چنانچه تیمم کند روزه اش صحیح است . ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

1625 - کسی که در شب ماه رمضان جنب است و می داند که اگر بخوابد تا صبح بیدارنمی شود، ( در صورتي كه در نخوابيدن ، عسر و حرجي براي او نباشد، نبايد بخوابد...) نباید بخوابد، و چنانچه بخوابد و تا صبح بیدار نشود، روزه اش باطل است و قضا و کفاره بر او واجب می شود.

1626 - هرگاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بیدار شود، ( اگر اطمينان به بيدار شدن پيش از اذان صبح براي غسل را ندارد، بايدنخوابد، اگرچه احتمال بدهد اگر دوباره بخوابد، پيش از اذان صبح بيدار مي شود.) اگر احتمال بدهد که اگر دوباره بخوابد بیدار می شود برای غسل ، می تواند بخوابد.

1627 - کسی که در شب ماه رمضان جنب است و می داند یا احتمال می دهد که اگربخوابد پیش از اذان صبح بیدار می شود، چنانچه تصمیم داشته باشد که بعد ازبیدار شدن غسل کند و با این تصمیم بخوابد و تا اذان خواب بماند، ( بايد روزه بگيرد و قضاي آن روزه را بگيرد، ولي كفاره بر او واجب نيست در صورت علم يا اطمينان به بيدار شدن براي غسل .) روزه اش صحیح است .

1628 - کسی که در شب ماه رمضان جنب است و می داند یا احتمال می دهد که اگربخوابد پیش از اذان صبح بیدار می شود، چنانچه غفلت داشته باشد که بعد از بیدارشدن باید غسل کند، در صورتی که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، روزه اش صحیح است . ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

1629 - کسی که در شب ماه رمضان جنب است و می داند یا احتمال می دهد که اگربخوابد پیش از اذان صبح بیدار می شود، چنانچه نخواهد بعد از بیدار شدن غسل کند، یا تردید داشته باشد که غسل کند یا نه ، در صورتی که بخوابد و بیدار نشود، روزه اش باطل است .

1630 - اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بیدار شود ( در صورتي كه اطمينان دارد كه اگر دومرتبه بخوابد قبل از اذان صبح بيدار مي شود، خوابيدن دفعه دوم بر او حرام نيست ، ولي خلاف احتياط است ، و اگردومرتبه خوابيد و بيدار شد، باز دفعه سوم خوابيد و تا اذان صبح بيدار نشد، قضاي آن روز را بايد بگيرد، و وجوب كفاره مطابق احتياط بلكه اقوي است .) و بداند یا احتمال دهد که اگر دوباره بخوابد پیش از اذان صبح بیدار می شود و تصمیم هم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل کند، چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان صبح بیدارنشود، باید روزه آن روز را قضا کند، و همچنین است اگر از خواب دوم بیدار شود وبرای مرتبه سوم بخوابد، و کفاره بر او واجب نمی شود.

1631 - خوابی را که در آن محتلم شده نباید خواب اول حساب کرد، بلکه اگراز آن خواب بیدار شود و دوباره بخوابد، خواب اول حساب می شود.

1632 - اگر روزه دار در روز محتلم شود، واجب نیست فورا غسل کند.

1633 - هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده ، اگرچه بداند پیش از اذان محتلم شده ، روزه او صحیح است .

1634 - کسی که می خواهد قضای روزه رمضان را بگیرد، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند، اگر چه از روی عمد نباشد، روزه او باطل است . ( و در صورت تضيق به سبب تأخير قضا، احتمال لحوق به رمضان است .)

1635 - کسی که می خواهد قضای روزه رمضان را بگیرد، اگرچه بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده و بداند پیش از اذان محتلم شده است ، چنانچه وقت روزه تنگ است ، مثلا پنچ روز روزه رمضان دارد، و پنج روز هم به رمضان مانده است ، بعد از رمضان عوض آن را به جا آورد، و اگر وقت قضای روزه تنگ نیست ،باید روز دیگر روزه بگیرد، و در هر صورت این روز را لازم نیست روزه بگیرد. ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

1636 - اگر در روزه واجبی غیر روزه رمضان و قضای آن ، تا اذان صبح جنب بماند، روزه اش صحیح است ، چه وقت آن معین باشد و چه نباشد. ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

1637 - اگر زن پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس ( در ماه رمضان پاك شود...) پاک شود و عمدا غسل نکند، یا اگر وظیفه او تیمم است تیمم نکند، روزه اش باطل است .

1638 - اگر زن پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس ( در ماه رمضان پاك شود، يا اگر وظيفه او تيمم است عمدا تيمم نكند،روزه اش باطل است .) پاک شود و برای غسل وقت نداشته باشد، چنانچه بخواهد روزه ماه رمضان یا قضای آن را بگیرد، باید تیمم نماید و روزه اش صحیح است ، و اگر بخواهد روزه مستحب یا روزه واجب مثل روزه کفاره و روزه نذری بگیرد، اگرچه بدون تیمم هم روزه اش صحیح است ، ولی احتیاطمستحب آن است که تیمم کند.

1639 - اگر زن نزدیک اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و برای هیچ کدام از غسل و تیمم وقت نداشته باشد، یا بعد از اذان بفهمد که پیش از اذان پاک شده ، روزه او صحیح است ، ( پايان مسأله در رساله آيةالله بهجت .) ولی اگر در وسعت وقت قضای رمضان را گرفته باشد،صحیح بودن آن اشکال دارد.

1640 - اگر زن بعد از اذان صبح از خون حیض یا نفاس پاک شود، یا در بین روزخون حیض یا نفاس ببیند، اگر چه نزدیک مغرب باشد، روزه او باطل است .

1641 - اگر زن غسل حیض یا نفاس را فراموش کند و بعد از یک روز یا چند روزیادش بیاید، روزه هایی که گرفته صحیح است . ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

1642 - اگر زن پیش از اذان صبح در ماه رمضان از حیض یا نفاس پاک شود ودر غسل کردن کوتاهی کند و تا اذان غسل نکند و در تنگی وقت تیمم هم نکند، روزه اش باطل است . ولی چنانچه کوتاهی نکند، مثلا منتظر باشد که حمام زنانه شود، اگرچه سه مرتبه بخوابد و تا اذان غسل نکند، در صورتی که تیمم کند روزه او صحیح است .( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

1643 - اگر زنی که در حال استحاضه است ، غسلهای خود را به تفصیلی که دراحکام استحاضه (در مسأله 417 به بعد) گفته شد به جا آورد، روزه او صحیح است . ( و توقف روزه او بر انجام غسلي كه واجب است براي نماز صبح به جاآورد، بي وجه نيست ، و همچنين غسل نمازهاي مغرب و عشاي شب گذشته بنابر احوطدر هر دو.)

1644 - کسی که مس میت کرده ، یعنی جایی از بدن خود را به بدن میت رسانده ،می تواند بدون غسل مس میت روزه بگیرد. و اگر در حال روزه هم میت را مس نماید،روزه او باطل نمی شود. ( اين مسأله در رساله آيةالله بهجت ذكر نشده است .)

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 87,439,762